Bu maqola shuningdek qolgan tillarda ham mavjud: English Русский (Russian)
O‘zbekiston hukumati yana fuqarolar va sayyohlarni ajablantirishga qaror qilib, Milliy turizmning yagona raqamli platformasini yaratishni e’lon qildi. Qarorga ko‘ra, ushbu yangi portal sayyohlar uchun universal yordamchi bo‘lishi kerak va uni to‘liq ishga tushirish 2025-yilning 1-dekabriga rejalashtirilgan. Ammo asosiy savol ochiq qolmoqda: nima uchun?
Shubhali loyihalarning narxi
Ushbu tashabbus katta hajmli ko‘rinadi, lekin bu qanchalik o‘zini oqlaydi? Oddiygina ma’naviyat markazi veb-saytini yaratish uchun davlat budjetidan 1,2 milliard so‘m, O‘zbekiston san’atkorlari haqidagi portal uchun esa 500 million so‘m ajratilganini eslasak, bu yangi turizm platformasi qanchaga tushishini tasavvur qilish qiyin emas.
Sayyohlarga haqiqatan ham “superportal” kerakmi, agar undagi aksariyat funksiyalar allaqachon boshqa xizmatlar orqali mavjud bo‘lsa?
Allaqachon mavjud funksiyalar
Portalda quyidagi imkoniyatlar bo‘lishi rejalashtirilgan:
- mehmonxonalarni bron qilish;
- gidlar va ekskursiya xizmatlarini buyurtma qilish;
- taksi chaqirish va avtomobil ijarasi;
- transport va diqqatga sazovor joylar uchun chipta sotib olish;
- to‘lovlarni amalga oshirish.
Lekin rostini aytaylik: bularning hammasini hozirning o‘zida qilish mumkinmi? Booking.com, Google Maps, xalqaro taksi agregatorlari, aviakompaniyalar saytlari va turizm ilovalari bu vazifalarni a’lo darajada bajaradi. Nega mavjud platformalarni rivojlantirishga ko‘mak bermasdan, milliardlab pulni dublikat vosita yaratishga sarflash kerak?
Portal hal qilmaydigan muammolar
Portal yaratish chiroyli g‘oya bo‘lishi mumkin, ammo u asosiy muammolarni hal qilmaydi:
- Infratuzilma. Sayyohlar uchun sifatli yo‘llar, toza hojatxonalar va qulay transport yo‘nalishlari mavjudligi yangi veb-saytdan ko‘ra muhimroqdir.
- Xizmat sifati. Xizmat ko‘rsatishdagi muammolar, tayyorlanmagan gidlar va qimmat turizm xizmatlari mavjud bo‘lishi platformaning paydo bo‘lishi bilan yo‘qolmaydi.
- Ma’lumotlar. Sayyohlar bugungi kunda ko‘pincha yetarlicha ko‘rsatkichlar, ko‘p tilda axborot va diqqatga sazovor joylar haqidagi asosiy ma’lumotlarning yo‘qligidan shikoyat qilishadi.
Allaqachon “kashf etilgan velosiped”
Ushbu loyiha allaqachon yaxshi ishlayotgan “velosipedni qayta ixtiro qilish” urinishiga o‘xshaydi. Turizm xizmatlari ishlamoqda, xalqaro platformalar vaqt bilan sinalgan va qulay. Davlat portallaridan yaxshiroq ishlaydigan narsaga pul sarflashning nima keragi bor?
Haqiqiy ustuvorliklar qayerda?
Bu mablag‘ni quyidagi ishlarga yo‘naltirish mantiqan to‘g‘riroq bo‘lardi:
- asosiy diqqatga sazovor joylarga boradigan yo‘llarni ta’mirlash;
- arzon mehmonxonalar qurish;
- gidlar va turizm sohasi xodimlarini malakasini oshirish;
- joylarda zamonaviy texnologiyalarni joriy etish (elektron chiptalar, audio gidlar, qulay ko‘rsatkichlar).
Xulosa
Milliy turizmning Yagona raqamli platformasini yaratish yana bir “katta ish”ni namoyish etishning navbatdagi usuli bo‘lib ko‘rinmoqda, ammo bu real natija bermaydi. Sayyohlar uchun qulaylik, xavfsizlik va joyida axborotga ega bo‘lish ko‘ngilsiz funksiyalarga ega navbatdagi veb-saytdan ko‘ra muhimroq.
Ehtimol, milliardlab mablag‘ni behuda loyihalarga sarflashni to‘xtatib, sayyohlarning haqiqiy ehtiyojlariga e’tibor qaratish vaqti kelgandir?
Maqolada sun’iy intellekt tomonidan amalga oshirilgan tarjima sababli xatolar bo‘lishi mumkin. Tafsilotlarni aniqlash uchun maqolaning ruscha versiyasiga murojaat qiling. Agar xatoliklarni sezsangiz, materialni tuzatish uchun Uzvaibik_bot telegram-botiga yozishingiz mumkin.