Bu maqola shuningdek qolgan tillarda ham mavjud: English Русский (Russian)
Bugun prezident raisligida o‘tgan yig‘ilishda O‘zbekiston avtopromi uchun ulkan maqsadlar belgilandi. Asosiy e’tibor ishlab chiqarish hajmini oshirish, sifatni yaxshilash, lokallashtirish va eksportni kengaytirishga qaratilgan. Ammo mantiqiy savol tug‘iladi: milliy avtoprom bu vazifalarni uddalay oladimi? Keling, batafsil tahlil qilamiz.
Maqsad va haqiqat
1. Ishlab chiqarish hajmini oshirish va sifatni yaxshilash
O‘zbekiston har yili 400 mingdan ortiq avtomobil sotadi va bu ko‘rsatkich yaqin yillarda barqaror bo‘lib qolishi prognoz qilinmoqda. Prezident bozorda talabga javob beradigan mahsulotlar ishlab chiqarishni taklif qildi.
Ammo hozirgi haqiqat shuni ko‘rsatadiki, ko‘plab avtomobillarning sifati, yumshoq qilib aytganda, talab darajasida emas. Foydalanuvchilar ko‘p marta avtomobillarning ishonchliligi pastligi va texnologiyalarning eskirganligidan shikoyat qilgan.
Savol: Agar avtoprom hozirgi hajmda ham sifat bilan muammoga duch kelsa, ishlab chiqarishni ko‘paytirib, mahsulotni qanday yaxshilamoqchi?
2. Lokallashtirish: najot yoki yana bir afsona?
Lokallashtirish g‘oyasi jozibador ko‘rinadi. 2025 yilga kelib, BYD avtomobillariga 60 ta mahalliy detalni joriy etish orqali elektromobillar tannarxini pasaytirish rejalashtirilgan.
Ammo ochiqchasiga aytsak: O‘zbekistonda lokallashtirish ko‘pincha byurokratiya, zamonaviy texnologiyalarning yetishmasligi va ishlab chiqarish bazasining sust rivojlanishiga to‘qnash keladi.
Savol: Agar mahalliy detallar sifati ko‘pincha xorijiy analoglardan past bo‘lsa, lokallashtirish qanday qilib tannarxni pasaytiradi?
3. JSTga qo‘shilish va raqobat
JSTga a’zo bo‘lish kutilmoqda, bu esa mahalliy ishlab chiqaruvchilarga bosimni sezilarli darajada oshiradi. Prezident raqobatga dosh berish uchun mahsulot sifatini yaxshilash zarurligini ta’kidladi.
Jahon savdo tashkilotiga a’zo bo‘lish nafaqat imkoniyatlar, balki jiddiy xavflarni ham o‘z ichiga oladi. O‘zbekiston avtopromi yuqori sifatli, arzon import mahsulotlar to‘lqiniga duch keladi.
Savol: Bizning ishlab chiqaruvchilar ochiq bozor sharoitida xaridorlar uchun kurashishga tayyormi?
4. Eksport: katta rejalar yoki qog‘ozdagi raqamlar?
2023 yilda avtokomplektlar eksporti 40 mingdan oshgan, 2024 yilda esa 700 million dollarga yetkazilishi kutilmoqda. Ammo kuchli raqobat, noyob takliflarning yetishmasligi va sifat bilan bog‘liq muammolar fonida bunday ko‘rsatkichlarga erishish juda qiyin bo‘ladi.
Savol: O‘zbekiston eksport bozorlarini zabt etish uchun haqiqiy strategiyaga egami yoki bu yana bir niyat bayonotimi?
Haqiqat ambitsiyalardan qattiqroq
Qog‘ozda hammasi go‘zal eshitiladi: millionlab dollar eksport, lokallashtirishning ko‘payishi, sifatning yaxshilanishi. Ammo O‘zbekiston avtopromi allaqachon chuqur modernizatsiya, byurokratik to‘siqlardan xalos bo‘lish va tizimli muammolarni hal qilishga muhtoj.
Ochiq strategiyasiz, haqiqiy raqobatsiz va iste’molchiga yo‘naltirilmagan holda bu vazifalar faqat qog‘ozda qolib ketish xavfi bor. Savol faqat shundaki, xalq avtopromning xalqqa xizmat qilishini ko‘rish uchun yana qancha vaqt va resurs talab etiladi?
Maqolada sun’iy intellekt tomonidan amalga oshirilgan tarjima sababli xatolar bo‘lishi mumkin. Tafsilotlarni aniqlash uchun maqolaning ruscha versiyasiga murojaat qiling. Agar xatoliklarni sezsangiz, materialni tuzatish uchun Uzvaibik_bot telegram-botiga yozishingiz mumkin.